Strona główna  »   Porady Kulinarne  »   Nowa Piramida Żywieniowa

Nowa Piramida Żywieniowa

-
Nowa Piramida Żywieniowa Instytut Żywności i Żywienia przedstawił nową zaktualizowaną Piramidę Żywieniową. Poprzednia wersja piramidy pochodziła z 2009 roku. Nowa piramida jest zgodna z najnowszymi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), które poza wysiłkiem fizycznym propagują dietę bogatą w błonnik (czyli warzywa i owoce oraz produkty zbożowe), a ograniczającą do minimum spożycie cukrów, soli i tłuszczu.
Zmianie uległa sama nazwa piramidy - teraz brzmi ona ?Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej?, co znacznie podkreśla znaczenie aktywnego życia. Podstawą nowej piramidy są różne formy aktywności fizycznej, a nie konkretne produkty spożywcze.

Spośród produktów spożywczych na pierwszym miejscu pojawiły się owoce i warzywa. W komunikacie wydanym przez IŻŻ czytamy, że warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę tego co jemy ? przy czym 3/4 z tego powinny stanowić warzywa a 1/4 owoce.
- Badania nie pozostawiają wątpliwości, że każda ich porcja zmniejsza ryzyko wielu schorzeń, w tym głównie chorób sercowo-naczyniowych oraz nowotworów, i wydłuża życie? - zaakcentował dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia, prof. Mirosław Jarosz.

Zaraz za nimi znajdują się produkty zbożowe (będące dotąd na pierwszym miejscu). Na szczególną uwagę zasługują pełnoziarniste (z tzw. pełnego przemiału). Następny w kolejności jest nabiał (mleko, jogurt, kefir, ser).

Kolejna pozycja, to produkty mięsne, które powinny być jedynie dodatkiem do warzyw. Na tym poziomie znajdują się też ryby, jaja, i rośliny strączkowe.

Na ostatnim miejscu pojawiły się tłuszcze, których spożycie powinno być ograniczane, chodzi tu szczególnie o tłuszcze zwierzęce.

W piramidzie swoje miejsce znalazły także zioła (to uznanie tego, że są one potrzebne w diecie) oraz orzechy.


24-01-2016