Strona główna  »   Porady  »   Kasza jaglana - smaczna i zdrowa

Kasza jaglana - smaczna i zdrowa

-
Kasza jaglana - smaczna i zdrowa Kasza jaglana, znana także jako jagły, to kasza z łuskanego ziarna prosa zwyczajnego. Jej nazwa pochodzi od prasłowiańskiego słowa jagla, które oznacza "proso". Zawiera wiele witamin i minarałów oraz węglowodany złożone, jest ważnym elementem diety przy wielu chorobach.
Zastanawiasz się, czy warto wprowadzić kaszę jaglaną do menu? Oto najważniejsze jej zalety:
  • dostarcza pełnowartościowego białka
  • posiada właściwości zasadotwórcze, co oznacza, ze doskonale wpływa na zakwaszony organizm
  • zawiera witaminy z grupy B, które wzmacniają pracę jelita grubego
  • zawiera w substancje mineralne, takie jak: wapń, fosfor, potas i żelazo
  • zawiera lacytynę ? czyli wspomaga pamięć
  • zawiera krzemionkę, która bardzo dobrze wpływa na stawy, a także na wygląd skóry, paznokci i włosów
  • wzmacnia nerki, harmonizuje śledzionę i żołądek
  • usuwa z organizmu wilgoć, która jest przyczyną częstych stanów zapalnych i chorób górnych dróg oddechowych
  • polecana jest w chorobach trzustki, wątroby, jelit i nerek oraz przy wyziębieniu organizmu
  • należy do najbardziej lekkostrawnych produktów zbożowych, ale jednocześnie dostarcza sporej dawki energii w postaci węglowodanów złożonych


Wartości odżywcze

Kasza jaglana jest doskonałym źródłem energii. 100 gram (surowej) kaszy dostarcza nam 378 kcal, 11 g białka, 4,2 g tłuszczu oraz 72,9 g węglowodanów (w tym 8,5 g błonnika). Głównym składnikiem energetycznym w kaszy jest skrobia, jest ona jednak znacznie delikatniejsza niż w kaszy pszennej, czy jęczmiennej. Zawartość skrobii wynosi ok. 65%.

Kasza jaglana nie zawiera glutenu, dlatego jest zalecana w diecie bezglutenowaj. Jest natomiast zabroniona w diecie wątrobowej (łatwostrawnej z ograniczeniem tłuszczu) oraz w diecie beztłuszczowej (niskotłuszczowej z ograniczeniem błonnika).


Jak ugotować kaszę jaglaną?

Kasza jaglana, to świetny dodatek do dań zarówno słodkich, jak i wytrawnych. Możemy ją podawać z mięsem, a także przygotowywac na słodko np. z owocami. Dobrze przygotowana kasza jaglana nie może mieć gorzkiego posmaku. Jest kilka sposobów na pozbycie się goryczki w kaszy. Zanim ugotujemy kaszę, należy ja obficie przelać zimną i gorącą wodą. Możemy też zamoczyć kaszę na chwilę przed gotowaniem w gorącej wodzie, nastepnie odcedzić i wsypać do gotującej się juz wody.

Żeby ugotować kaszę na sypko należy na 1 szklankę kaszy użyć 2,5 szklanki wody. Kaszę gotujemy do momentu, aż wchłonie wodę, następnie zawijamy w koc i odstawiamy na 1 godzinę. Jeśli chcemy wykorzystać kaszę jaglaną np. do porannej sałatki lub łatwo połączyć ją z nasionami, pestkami lub bakaliami, warto chwilę po ugotowaniu dodać trochę oleju lnianego lub innego i delikatnie wymieszać. Wówczas kasza będzie właściwie nawilżona, nie sklei się i łatwo można ją sobie zabrać do pracy lub odgrzać na parze na następny dzień.


Możemy też przyrządzić kleistą kaszę. Wówczas trzeba kaszę wymieszać z niewielką ilością wody lub mleka i całość przelać do wrzątku w proporcjach: 1 szklanka kaszy jaglanej na 3,5 szklanki wody. Gotować 30-40 minut.


Kasza jaglana może byc też wcześniej uprażona. Podgrzewana w suchym garnku kasza, ma większe działanie osuszające wilgoć w organizmie, wręcz energetycznie ogrzewa wychłodzone narządy. Prażymy kaszę do momentu kiedy zaczniemy odczuwać przyjemny lekki orzechowy posmak. W trakcie prażenia delikatnie poruszamy rondlem lub mieszamy kaszę drewnianą łyżką. Ważne jest, aby po uprażeniu zalać ją małą ilością wrzątku, wypłukać i dopiero zalewając jeszcze raz wrzątkiem gotować. To ważne, bo niestety czystość kaszy jaglanej dostępnej na polskim rynku nie jest zadowalająca.

Gotując kaszę nie mieszamy jej już w trakcie gotowania. Lepiej gotować na mniejszym ogniu, bo wchłanianie wody będzie wtedy znacznie lepsze, kasza się nam również nie przypali. Kaszę doprawiamy solą morską najlepiej po ugotowaniu, delikatnie mieszając.
26-03-2016