Strona główna  »   Porady Kulinarne  »   Jak nie przytyć w święta?

Jak nie przytyć w święta?

-
Jak nie przytyć w święta? Zbliża się magiczny czas spędzany z najbliższą rodziną i przyjaciółmi. Smakowite potrawy przygotowywane w czasie Bożego Narodzenia kuszą i zachęcają do jedzenia. Dla osób dbających o smukłą sylwetkę biesiadowanie przy suto zastawionym stole może okazać się nie lada wyzwaniem!
Zastanawiasz się jak przetrwać ten czas by świętować i nie zwariować?

Wigilijne pierożki, podsmażone na masełku z cebulką, kutia, smażony karp w migdałach do tego alkohol, może przyprawić nie tylko o niestrawność, ale również spowodować, że przybędzie na wadze kilogram lub dwa. Co więc zrobić by cieszyć się wspaniałym jedzeniem i świetnym samopoczuciem?

Najważniejszą kwestią jest planowanie!

Jeśli jesteś gospodarzem uroczystego biesiadowania sprawa jest o tyle łatwiejsza, że to ty decydujesz co i jak przygotowane znajdzie się na świątecznym stole. Tradycyjne pierogi z kapustą i grzybami możesz przygotować z mąki orkiszowej, karpia upiec z migdałami zamiast smażyć na gorącym tłuszczu, a do sałatki dodać jogurt naturalny, kosztem majonezu. Ale co zrobić jeśli występujesz w charakterze gościa i nie wypada nie spróbować serwowanych dań? Menu przygotowywane na tradycyjną kolację Wigilijną jest zazwyczaj stałe, więc możesz sobie wcześniej ustalić jakich potrawy skosztujesz. Świetnym rozwiązaniem jest zaoferowanie gospodarzom uroczystości pomocy, przygotowanie potraw tradycyjnych w nowej, lżejszej wersji.

Uwaga nadprogramowe kalorie!

Uważaj również na alkohol, a szczególnie na jego połączenia ze słodkimi napojami, to dodatkowe źródło energii. Sam 1 g czystego etanolu dostarcza 7 kcal w połączeniu z sokami czy syropami, kaloryczność koktajlu wzrasta!

Jedz rozsądnie i z umiarem, delektuj się smakiem!

Pamiętaj, że najgorszą rzeczą jest usiąść do stołu wilczo głodny. W takim stanie najprawdopodobniej będziesz chciał szybko zaspokoić pragnienie i zjesz więcej. Pozwól by inni poczęstowali się serwowanymi potrawami jako pierwsi, dzięki temu kiedy inni skończą już konsumpcję, sięganie po dokładkę będzie bardziej krępujące i z niej zrezygnujesz!

Jedz powoli, staraj się delektować smakiem, dokładnie przeżuwaj, dzięki temu zyskasz lepsze trawienie i na pewno nie przeoczysz momentu sytości.

Rozmawiaj przy stole! Pamiętaj, że Święta Bożego Narodzenia to czas spędzany z rodziną, ciesz się nim i nie skupiaj się tylko na jedzeniu!

Nie objadaj się przed snem! Mimo, że większość świątecznego czasu spędzasz przy stole, staraj się utrzymać odstępy czasowe między posiłkami. Rozpocznij dzień szklanką wody z cytryną - przygotuj swój żołądek na posiłek, następnie zjedz pożywne, zdrowe śniadanie. Zrób przerwę między kolejnym posiłkiem, pozwól na efektywne trawienie i zaserwuj swojemu organizmowi dawkę ruchu. Może rodzinny spacer to przecież świetna alternatywa dla wspólnego spędzania czasu!

Masz ochotę na kawałek sernika? Proszę bardzo! Po śniadaniu i odrobinie aktywności skosztuj ulubionego ciasta. Pamiętaj jednak, że słodycze wzmagają apetyt na kolejne słodkości. Obok patery ze słodkościami postawmy również kosz z owocami i miseczki z orzechami, jako przekąska- w zdrowszej wersji!

Wrzuć na luz! Dokonuj świadomych wyborów, jeśli jednak nie uda ci się wytrwać w postanowieniach, nie przejmuj się! Święta to czas radości, cieszmy się nimi i celebrujmy z najbliższymi. Te kilka dni na pewno nie przekreślą starania o wymarzą sylwetkę!

______________________________________________________________________________________

autor: dietetyk mgr Patrycja Pawlikowska
Poradnia Mój Dietetyk Piastów

18-12-2017