Strona główna  »   Porady Kulinarne  »   Cudowne właściwości kaszy gryczanej

Cudowne właściwości kaszy gryczanej

-
Cudowne właściwości kaszy gryczanej Moda na zdrowy styl życia powoduje zmiany naszych nawyków żywieniowych. Coraz częściej sięgamy po bardziej wyszukane produkty, np. kaszę typu kamut, kaszę bulgur czy komosę ryżową. Zdaniem dietetyków, doskonała w zdrowym żywieniu i równie skuteczna może być znana nam od lat - polska kasza gryczana. A wszystko za sprawą jej wyjątkowych właściwości.
W ciągu ostatnich kilku lat Polska stała się jednym z czołowych producentów gryki na świecie. Uprawiana jest w województwach: lubelskim, świętokrzyskim, mazowieckim i podlaskim.

Nie wszystkim pasuje smak kaszy gryczanej, ale już skład i właściwości sprawiają, że staje się ona ciekawą alternatywą dla innych tego typu wyrobów.

Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną?

  • gryka odznacza się wysoką zawartością białka (ok. 10-16%), i w przeciwieństwie do innych kasz zawiera duże ilości lizyny, argininy i tryptofanu. Cennym składnikiem białka gryki są tzw. białka wiążące tiaminę (wit. B1), które wpływają na lepszą przyswajalność tej witaminy przez człowieka.
  • spożycie 100 g kaszy gryczanej zaspokaja dzienne zapotrzebowanie człowieka na aminokwasy egzogenne, czyli takie, których organizm sam nie jest w stanie wytworzyć i muszą być dostarczone z zewnątrz
  • kasza gryczana, to doskonałe źródło witamin z grupy B (tiamina, ryboflawina, pirydoksyna), niacyny i witaminy E (alfa-, gamma-, delta-tokoferol) oraz składników mineralnych
  • kasza gryczana zawiera nawet pięciokrotnie więcej magnezu niż inne kasze
  • kasza gryczana zawiera kilkukrotnie więcej takich minerałów jak cynk, miedź, mangan, potasu i fosforu w porównaniu z innymi kaszami. Jeśli chodzi o żelazo, to przebija ją tylko kasza jaglana
  • spożycie gryki powoduje mniejszy poposiłkowy wzrost glikemii, dlatego kaszę gryczaną do swojego jadłospisu powinny włączyć zwłaszcza osoby cierpiące na cukrzycę, hipoglikemię poposiłkową oraz walczące z nadwagą
  • 4 tygodnie codziennego spożywania potraw przygotowywanych ze 100 g mąki gryczanej może skutkować istotnym wzrostem stężenia "dobrego cholesterolu" HDL, co z kolei będzie szczególnie istotne dla osób obarczonych ryzykiem chorób układu sercowo-naczyniowego

Wielu osobom nie odpowiada charakterystyczny smak prażonej kaszy gryczanej. Mamy dla nich dobrą wiadomość, mogą spróbować kaszy gryczanej białej - nie poddanej procesowi prażenia. Biała kasza gryczana w smaku znacznie różni się od kaszy prażonej. Ponadto wykazano, że biała kasza gryczana w porównaniu do prażonej, zawiera 4-krotnie więcej flawonoidów. 100 g białej kaszy gryczanej dostarcza taką samą ilość flawonoidów (np. rutyny), co jedna tabletka rutinoskorbinu.

Jak zatem widzimy, gryka to bez wątpienia produkt mocno niedoceniony. Warto więc włączyć ją do swojej diety i rozsmakować się w polskiej kaszy gryczanej.
25-08-2017