Strona główna  »   Porady Kulinarne  »   Co jeść na śniadanie?

Co jeść na śniadanie?

-
Co jeść na śniadanie? Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia ponieważ dodaje energii, stabilizuje poziom cukru we krwi po odpoczynku nocnym, poprawia nastrój, koncentrację i pozwala na równomierne uwalnianie energii w ciągu dnia.
Śniadanie powinno być zbilansowane i urozmaicone a co najważniejsze dopasowane do Twoich preferencji smakowych!
Każdy w swoim życiu spotkał się z tą tezą, bowiem nic tak nie rozbudza, jak pełnowartościowy posiłek na start. Od tego posiłku w dużej mierze zależy, czy Twój dzień będzie efektywny. Nie wierzysz? Przekonaj się sam!

Śniadanie powinno być zbilansowane i urozmaicone, a co najważniejsze, dopasowane do Twoich preferencji smakowych. Jeśli owsianka przyprawia Cię o mdłości, to nie sięgaj po nią, przygotuj sobie aromatyczny omlet na słodko lub wytrawne, kolorowe kanapki, czy po prostu witaminowy koktajl. Wszystko zależy od Ciebie. Istotne jest, aby śniadanie zjeść do godziny po wstaniu z łóżka.

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, ponieważ dodaje energii, stabilizuje poziom cukru we krwi po odpoczynku nocnym, poprawia nastrój, koncentrację i pozwala na równomierne uwalnianie energii w ciągu dnia.

Standardowo rano nie mamy czasu na przygotowywanie sobie wykwintnego posiłku i najczęściej sięgamy po kanapki z wędliną, serem czy musli z mlekiem albo jogurtem. Nikt nie powiedział, że takie śniadanie nie powinno znajdować się w naszym menu, ważne jest, aby każdego dnia zjeść coś innego, gdyż monotonia nie działa na naszą korzyść.



Co najlepiej jeść na śniadanie?

To co dostarczy witamin i co najważniejsze doda energii!

W chłodne dni warto, by śniadanie było ciepłym posiłkiem i tu najlepiej sprawdzą się wszelkiego rodzaju owsianki, omlety, czy jajecznica, jednak nie jest to regułą. Wszystko zależy od własnych preferencji.

Zatem z czego powinno składać odpowiednio skomponowane śniadanie?

Na pewno istotną rolę odgrywają węglowodany, to do nich należy dostarczenie energii na cały poranek, ważne by wybierać te pełnoziarniste, zawierające dużą ilość błonnika pokarmowego.

Kolejnym elementem dobrze skomponowanego śniadania jest białko, które organizm wykorzystał na regenerację podczas przerwy nocnej.

Ostatnim elementem są tłuszcze, których udział jest niezbędny dla prawidłowego wchłaniania witamin w nim rozpuszczalnych tj. A, D, E, K oraz utrzymanie odpowiedniego stanu sytości przez najbliższe godziny. Tu najlepiej sprawdzą się orzechy, nasiona jako dodatek do owsianki.

Nie zapominajmy oczywiście o solidnej porcji warzyw!

Zatem co wybrać na pożywne śniadanie?

Owsianki, jaglanki z rozmaitymi dodatkami, np. owocami, orzechami czy kakao.
Musli z jogurtem i owocami, kanapki z chleba pełnoziarnistego z pastą z ciecierzycy, jaj, awokado z solidną porcją warzyw, omlety na słodko czy wytrawne ze szpinakiem i pomidorkami. Ważne żeby było prosto i smacznie, a posiłek składał się z jak najmniej przetworzonych produktów obfitujących w witaminy i sole mineralne.



Przykładowe przepisy na śniadanie



Energetyczna owsianka z pomarańczą i czekoladą:

  • Płatki owsiane - 50g
  • Mleko 1,5% tłuszcz - 250g
  • Pomarańcza - 150g
  • Czekolada deserowa - 10g

Płatki zalać mlekiem i gotować, aż będą miękkie, na talerzu dodać pokrojoną pomarańczę i tartą czekoladę.


Szpinakowy omlet z pomidorkami:

  • Jaja kurze - 2 szt.
  • Olej rzepakowy - 5g
  • Szpinak świeży - 10g
  • Pomidorki koktajlowe - 150g
  • Ząbek czosnku

Jaja wymieszać widelcem. Czosnek zetrzeć na tarce lub przecisnąć przez praskę. Na patelni podsmażyć czosnek ze szpinakiem, następnie wlać masę jajeczną i smażyć z obu stron. Omlet podawać z pomidorkami.


______________________________________________________________________________________

autor: dietetyk mgr Patrycja Pawlikowska
Poradnia Mój Dietetyk Piastów
15-11-2017